söndag 22 september 2013

William Friedkin på besök



En av höstens mest spännande händelser skedde den här veckan. I samband med retrospektivet Dark Matters: The Films of William Friedkin besökte filmskaparen Berkeley och Pacific Film Archive. Även om han är mest känd för The French Connection (1971) och The Exorcist (1973) så var han här för att närvara vid USA-premiären av den nyrestaurerade Sorcerer (1977) och visningen av den ökända Cruising (1980), vid visningen av den sistnämnda signerade han även kopior av sin nypublicerade självbiografi.

I samband med både visningarna var han generös med sin tid och delade med sig av flera roliga anekdoter. T.ex att Steven Spielberg var vid ett läge tänkt som regissör för Cruising, "he probably would've included a little alien" var Friedkins tanke kring detta. Av filmerna jag såg placerar jag Sorcerer ovanför Cruising, den handlar om fyra män i två lastbilar som måste transportera explosiva material genom den sydamerikansk regnskogen via farliga vägar.

En superb spänningsfilm i en utmärkt nyrestaurerade version (Blu-Ray våren 2014) som Friedkin personligen arbetade på under flera år. Rampage (1987) är nästa film att genomgå samma behandling. Min respekt för mannen har ökat efter dessa två kvällar. I synnerhet har jag lagt märke till hans hantering av ljud och musik. Cruising, för mig, är ljudet av läder, kängor och rasslande nycklar.

Senare i år kommer även Agnès Varda och Frederick Wiseman (vars nya film handlar om UC Berkeley) att besöka Pacific Film Archive.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar