fredag 27 september 2013

UCB och praktisk filmskapande

UC Berkeley har inte direkt profilerat sig som en skola med fokus på praktiskt filmskapande, UCLA får anses vara bäst på den delen bland de olika UC-campus. Detta betyder inte att det inte förekommer försök att förändra den bilden. För det första så erbjuder skolan ett flertal kurser där eleverna får producera eget material, till exempel inom manusskrivande, men även renodlade produktionskurser.

UC Berkeley har även kurser som heter DeCal. Dessa är ledda av studenterna själva och brukar vara 1-2 units/poäng, vilket är att jämföra med "vanliga" kurser som brukar hamna på 4 units, så de tenderar att vara lite lättare. Den här terminen ges t.ex en kurs med titeln Cinematography. Jag var på introduktionsmötet tillsammans med ungefär 80 andra personer, detta var alltså för en kurs med ca 30 platser, men jag valde i slutändan att inte söka. Personen som leder DeCal:en är enormt drivkraftig och hade väldigt höga ambitioner för kursen, vilket jag beundrar, men då jag sysslat med film tidigare så vet jag hur pass mycket tid och energi det tar för att göra även en 3 minuter lång film. Den extra arbetsbördan, utöver mina fyra övriga kurser, var inte något jag såg fram emot under min första terminen.

Utöver detta finns det även en studentorganisation som heter GIANT. Varje torsdag kväll träffas 15-20 av oss (det finns fler, många dyker upp sporadiskt då och då) och diskuterar projekt som är aktuella eller planeras. Just nu är fokusen på att ta fram projekt för Campus MovieFest, världens största studentfilmfestival. Reglerna innebär att varje team får en vecka för att göra en fem minuter lång film, utrustningen står arrangören för. Detta kickar igång om ca tre veckor.

I helgen var jag med om min första inspelning i USA. På GIANT:s Facebook-grupp noterade jag att en danska letade crew till en kortfilm som hon behövde göra till en produktionskurs. Några meddelande senare blev jag tilldelad rollen som ljudkille, och nån dag senare var det dags för inspelning. Det tog ca 12 h och var överraskande smärtfritt, vi var ca 12-13 personer allt som allt. Det kommer definitivt att bli mer filmande framöver.

2 kommentarer:

  1. Hoppas att det finns möjlighet att se de produktioner som ni och andra gör! Länka hemskt gärna! /Christian

    SvaraRadera
  2. Om materialet blir tillgängligt online så kommer jag att posta en länk till den och andra filmer framöver.

    SvaraRadera