tisdag 29 oktober 2013

Mycket att se i november

Agnes Varda kommer ju till Pacific Film Archive nästa vecka och planen var först att gå på måndagsvisningen där hon skulle visa och diskutera flera av hennes kortfilmer, bl.a den om The Black Panthers som gjordes i Oakland, men det var tydligen utsålt. Så det blir istället The Gleaners and I (2000) på tisdag som jag dock redan sett, men hon är närvarande även den kvällen vilket är det huvudsakliga skälet till att jag går. Filmen är också faktiskt väldigt bra

Igår noterade jag också att Tommy Wiseau och Greg "Mark" Sestero kommer till the Clay Theatre i SF på fredag för en visning av The Room. Filmen, som utspelas i SF, kom ut för tio år sen och jag förväntar mig att det blir en alldeles underbar kväll. Tills dess ska mitt exemplar av The Disaster Artist ha nått mig. Det är Sesteros fräscha bok om inspelningen och den vill jag försöka få signad.

I helgen ska jag även försöka pricka in 12 Years a Slave i Berkeley samt en triple feature av Wes Anderson-verk på Castro Theatre på söndag. Dock stannar vi nog enbart för Moonrise Kingdom och Royal Tenenbaums. Castro kör double features så gott som dagligen och jag grämer mig lite att jag valde att inte gå på Drive/Only God Forgives-visningen för några veckor sen som det var först tänkt.

Yerba Buena Center for the Arts kickar snart igång en intressant serie: X: History of a Film Rating. Diverse filmer som fick X-rating vid releasen kommer att visas. Last Tango in Paris, Fritz the Cat, Henry: Portrait of a Serial KillerBeyond the Valley of the Dolls, Bad Timing, Midnight Cowboy, Pink Flamingos, Henry & June ingår i serien. Här funderar jag att pricka av Henry och möjligtvis Last Tango.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar