onsdag 23 oktober 2013

Film 129: History of Avant-Garde Film

Min lärare Jeffrey Skoller guidar oss genom främst amerikansk avant-garde historia. Det är nästan uteslutande att vi ser kortfilmer och därför har jag hunnit se en hel del nya verk och upptäckt nya filmskapare. Jag tog denna kursen för att det var en del av filmhistoria som jag inte hade befattat mig med särskilt mycket. Namn som figurerat under de första två månaderna: Jean Cocteau, Jean Epstein, Peter Kubelka, Maya Deren, Stan Brakhage, George Kuchar, Kenneth Anger, Bruce Baillie. San Francisco är ett starkt fäste för avant-garde verk, stadens Cinematek visar enbart experimentell film, och Pacific Film Archive skryter med en stor samling filmer av visionära filmskapare.

Varje onsdag visas nyare experimentell film på Pacific Film Archive i en del av deras Alternative Vision-serie. För vår del är det obligatoriskt att närvara och visningen följs upp med en analys på en eller flera filmer som visats. Oftast är filmskaparna närvarande och det ger en chans för oss att ställa frågor.

Förra veckan var det midterm i kursen, och den var centrerad kring två filmer: Dog Star Man IV (1964, Stan Brakhage) och Invocation of My Demon Brother (1969, Kenneth Anger). Hur det gick vet jag ännu inte. Invocation och Inauguration of the Pleasure Dome (1954) av Anger är två nya favoriter efter att ha sett de under kursens gång. Annars var detta en höjdpunkt:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar