måndag 7 oktober 2013

Mill Valley Film Festival



Midterms är precis runt hörnet men jag försöker ändå hitta tid för annat. I fredags tog jag och två vänner en trip till biografen Shattuck Cinemas för att se Prisoners (2013, Denis Villeneuve), en ny thriller som har mottagits väl av publik och kritiker. Hugh Jackman och Jake Gyllenhaal är de mest namnstarka i rollistan men det är Paul Dano och David Dastmalchian som stjäl filmen genom minnesvärda birollsprestationer. Inte på samma nivå som När Lammen Tystnar (1991) eller Seven (1995), som den har jämförts med, men fortfarande en gedigen film.

 Just nu pågår den 36:e upplagan av Mill Valley Film Festival, en festival som pågår mellan den 3:e-13:e Oktober och som är utspritt över flera visningsplatser i North Bay. Hela lördagen spenderades för min del i den gemytliga lilla staden San Rafael några mil norr om San Francisco, fängelset San Quentin är precis i närheten och det är även här Metallica formades om jag minns rätt (i San Rafael, inte San Quentin). Jag ställde upp som volontär och fick hjälpa till lite här och var på San Rafael Film Center. Höjdpunkten var när jag och Erik, som jag lyckades värva (+ två andra), rullade ut röda mattan för kvällens gäst Geoffrey Rush. Vi stannade inte kvar för att se honom gå på den, vi hade en buss att ta, men bara tanken är kul.

Mill Valley Film Festival kände jag inte till förrän en vecka sedan. Men det är en rätt etablerad festival och bland årets gäster hittar vi Steve McQueen, Ben Stiller, Costa Gavras, Jan Troell, Jared Leto och Bruce Dern för att nämna några. Några filmer som visas är Blue is the Warmest Colour, 12 Years a Slave, Nebraska, All is Lost och The Wind Rises. Tyvärr kommer jag att inte se en enda av dessa filmerna p.g.a slutsålda biljetter eller krock med mitt schema.

Det var hur som helst en kul dag och att ha volontärjobbat på en sådan känd filmfestival kommer att vara till nytta när jag senare siktar på volontärjobb i samband med San Francisco International Film Festival.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar