tisdag 15 oktober 2013

Film 151: Auteur Theory: The Films of Powell & Pressburger


Jag tänkte introducera kurserna jag tar den här terminen, först ut handlar om Powell & Pressburger-kursen.

En kronologisk överblick på den brittisk duons samarbete mellan 30 och 60-talet, även t.ex Peeping Tom (1960) som Michael Powell regisserade på egen hand kommer att diskuteras senare i terminen. Den här kursen tänkte jag först inte välja, men efter att jag inte blev antagen till manuskursen blev detta min back up. Det är ingenting jag ångrar och min lärare i kursen, Eileen Jones, är såpass bra att jag funderar på att ta en annan kurs nästa termin (Colour Theory) som hon håller i. Upplägget är att vi ser en långfilm varje måndag, en 1.5-2 sidor lång analys ska sedan skickas in online senast efterföljande fredagen. 4-5 oannonserade in-class tests. Ingen midterm i den här kursen vilket är tacksamt, final paper ska ligga runt 8-10 sidor + finals. Varje termin ges två olika auteur-kurser, men vilken auteur som är i fokus skiftar. I år är det Powell & Pressburger och Stanley Kubrick.

Filmer som visas:

The Spy in Black (1939)
Contraband (1940)
49th Parallel
The Life and Death of Colonel Blimp (1943)
A Canterbury Tale (1944)
I Know Where I'm Going! (1945)
A Matter of Life and Death (1946)
Black Narcissus (1947)
The Red Shoes (1948)
The Small Back Room (1949)
Gone to Earth (1950)
Tales of Hoffmann (1951)
Peeping Tom (1960)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar