lördag 21 december 2013

Vårens serier på PFA

 

Höstterminen är således över för alla, även Pacific Film Archive. Dock har dess hemsidan uppdaterats med info om de olika serierna som nästa termin kommer att skänka glädje för Bay Areas cinefiler. Här följer de med lite beskrivningar samt titlar som jag tänker försöka hinna se (den här terminen såg jag noll filmer av Pasolini och Fassbinder vilket var synd):

Funny Ha-Ha: American Comedy, 1930–1959
Jan 16 - Feb 22

En titt på den amerikansk komedi-filmen mellan 30-59, det blir en hel del screwball med andra ord. Vill se: My Man Godfrey, The Palm Beach Story, Will Success Spoil Rock Hunter?, Gentlemen Prefer Blondes.

The Brilliance of Satyajit Ray
Jan 17 - Aug 31

Elva filmer av den indiska mästaren, varav åtta är nyrestaurerade 35 mm-kopior. Även Renoirs The River visas (Ray var assistent till Renoir) samt Cykeltjuven. Perfekt möjlighet för mig då jag har pinsamt nog inte sett en enda av hans verk. Vill se: Apu-trilogin, naturligtvis. Men även Devi som jag tyckte verkade intressant efter att den refererades en hel del i The Story of Film. OBS!: De nio filmerna visas mellan januari och februari, med tanke på att serien fortsätter tills augusti så verkar detta bli en gyllene vår för Ray-fantaster.

Film 50: History of Cinema
Jan 22 - Maj 7

Detta är en kurs på UC Berkeley vars visningar på PFA är öppnen för allmänheten. I princip varje onsdag kl 15:10 visas en klassisk film med introduktion, lyckligtvis är jag ledig den tiden och tänker försöka pricka in gamla favoriter som nya intressanta verk. Vill se: Early Summer, The Five Obstructions, The Lodger men framförallt att för första gången se gamla favoriter på en stor duk som t.ex M, Los Olvidados, och Singin' in the Rain,

Jean Luc Godard: Expect Everything from Cinema
Jan 31 - April 13

Behöver ingen introduktion, det är bara att vara tacksam att jag befinner mig i Berkeley när en av mina absolut favoritfilmskapare får en enorm retrospektiv. Femton av sexton långfilmer som JLG gjorde mellan 1960-67 kommer att visas i kronologisk ordning. (Le Mepris visas som en del av serien Film 50). Vid två olika kvällar kommer även hans diverse kortfilmer presenteras i ett samlat format. Det är egentligen där serien slutar som jag framförallt hade velat se en fortsättning på (som förmodligen kommer). Vill se: Les Carabiniers då jag hitintills missat att se den. Pierrot le Fou på stor duk välkomnas, och jag är även nyfiken ifall jag kommer att till slut inse storheten med Week End.

Against the Law: The Crime Films of Anthony Mann 
Feb 7 - Feb 28

Jag har alltid associerat Mann med western-genren och därför ser jag framemot den här serien som ger mig en chans att se hans filmer inom en annan genre. Sju av hans verk kommer att visas. Vill se: Raw Deal, He Walked by Night (Co-director: Alfred L Werker), Side Street.

Det sker även några andra serier med de innehåller så få filmer att jag valde att inte nämna dessa. T.ex kommer Frederic Wisemans At Berkeley att visas en hel del. Något jag ser fram emot då jag missade visningarna i december när han presenterade sitt nya verk i person.

Och så är detta enbart serier som sker den första halvan av terminen. Fler kommer att annonseras...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar