torsdag 9 januari 2014

A Touch of Sin



Ganska kort efter att jag anlände till USA joinade jag Meetup.com, en sida där människor med olika intressen kan mötas kring ett intresse eller en aktivitet. Jag har varit rätt bra på att gå med i diverse grupper, totalt sju, men desto mindre skicklig på att faktiskt delta. I oktober bestämde jag mig för att äntligen bli aktiv i samband med en konsert med The Flaming Lips och Tame Impala, de anmälda skulle möta upp på en shitty bar i SF:s Mission District. Jag kom i tid men stötte på en helt annan random grupp sköna typer som jag hängde på istället, med andra ord var det först igår kväll som jag faktiskt deltog i min första meetup-träff. The Red Lantern: Bay Area Asian Cinephiles påstår med deras 1347 medlemmar att vara sidans största grupp för fans av asiatisk film. Bruce Lee föddes i SF och John Carpenters Big Trouble in Little China (1986) utspelas i stadens Chinatown, men andra ord är relationen mellan the Bay Area och asiatisk film likt en kärleksaffär.

Kinesiska Touch of Sin (2013) var kvällens film vilket var delvis det som lockade mig då jag noterat den på flera årsbästalistor. Sen var det också möjligheten att gå på legendariska biografen Roxie Theater. Jag har ett mål att försöka pricka in så många olika biografer i området som möjligt. Tyvärr står jag och trampar på fem när det gäller San Francisco, stora biograf-kedjan AMC har fått flest besök. På fredag kommer jag kanske se Her (2013) på Kabuki Cinema som jag hört är stadens bästa biograf, så det är nått att se fram emot.

Det var ett gäng på 30 personer som samlades utanför och efter lite small talk var det dags för visningen. Filmen överraskade mig i dess struktur då jag inte förväntade mig parallela historier. Jag var uppenbarligen inte tillräckligt alert för att stundtals förstod jag inte hur det olika delarna var sammanhängande, det var först efteråt som jag kunde uppskatta filmen mer. En mindre grupp av oss gick tvärs över gatan till ett spanskt matställe för att äta och diskutera filmen, det var här som jag dels fattade mer av Touch of Sin men också insåg det bästa med Meetup.com; d.v.s den kollektiva kunskapen som uppstår när personer med olika perspektiv dissekerar ett verk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar