torsdag 19 december 2013

Focus group på Dolby HQ



Igår deltog jag i en så kallad focus group. När jag fick höra om den här möjligheten var min första tanke att jag och övriga deltagare skulle få sitta i ett kallt förhörsrum med en stor spegel som ena väggen, bakom skulle förstås allehanda viktiga individer sitta och lyssna på våra åsikter. Så visade det sig inte riktigt vara. För det första var lokalen Dolbys högkvarter i SF, jag kände enbart till adressen där vi skulle mötas upp och när jag fick se den välkända loggan vid ingången så var det en positiv överraskning.

Vi var en grupp på 7-8 personer (mellan 25-40 år skulle jag gissa) som klev på hissen och möttes där av två individer med kamera och ljudutrustning samt tre personer med anteckningsblock som satt i ett hörn. Oss deltagare fick ta plats på stolarna som hade placerats i en halvcirkel så att ljud och bild-upptagningen blev den bästa. Popcorn och läsk erbjöds innan det var dags för vad som blev en diskussion mellan oss och en moderator vid namn Seth.

Som sagt så visste jag inte på förhand att det var Dolby som låg bakom detta och mycket riktigt var ämnet ljud och hur vi upplevde Dolby som varumärke. Jag minns att Seths första fråga var angående minnesvärda reklamfilmer på bio innan han förde debatten mer specifikt mot Dolby. Vi leddes in i Dolbys biograf och fick där se och höra olika trailers som vi sedermera gav feedback på. Upplägget var att vi såg tre trailers för Dolby som företag, samt tre vanliga filmtrailers (Gravity, Hobbit: Desolation of Smaug, 300: Rise of an Empire) i varann ordning - varje klipp utnyttjade Dolbys senaste ljudsystem Dolby Atmos. Vi fick betalt för besväret (100 dollar), men jag kan objektivt säga att uppleva bitar av Gravity i den biografen var bland det mäktigaste jag har varit med om.

Det hela var en trevlig upplevelse och jag kommer att hålla utkik efter liknande chanser framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar