måndag 10 februari 2014

Ny termin, nya kurser




Jag är just nu några veckor in i vårterminen, och den här gången läser jag följande kurser:

Sci-Fi and Horror

Underrubriken till den här kursen är "Weird Science: The Body and/as Technology in Contemporary Science Fiction Cinema". Med samtida film menas de senaste 30 åren, och där faller filmer som Blade Runner (1982) och RoboCop (1987) in. En intressant kurs som studerar hur människor och cyborgs representeras på film och hur skillnaderna kompliceras i diverse verk.

Sound

Den här kursen valde jag och många andra mycket p.g.a läraren; Mark Berger. En äkta veteran inom industrin och frekvent Coppola-medarbetare. Hans fyra Oscars fick han för Apocalypse Now (1979), The Right Stuff (1983), Amadeus (1984), och The English Patient (1997). En djupgående kurs som diskuterar hur ljud fungerar och på vissa sätt ljud använts som berättarelement inom film. Ett intressant grep Berger har är att även visa exempel som inte fungerar.

Film Curating Internship

Den här skiljer sig från praktiken jag tog förra året på Pacific Film Archive. Den här gången ingår jag i en liten grupp som ska hitta, se, och välja filmer till Bay Area Student Film Festival. Vi är ledda av en av institutionens mest erfarna personer, Kathy Geritz, och precis som med Berger, så är det inspirerande att höra deras personliga historier om hur det var när t.ex Amos Vogel presenterade Cinema 16-verk på PFA

Arts and Entrepreneurship

 En kurs i att starta och driva organisationer inom kulturområdet. Jag har fått en smak för den amerikanska "know-how" och tror att denna kursen kommer bli nyttig. Just nu är vi i de tidiga stadierna i att ta fram idéer för vad och hur våra organisationer ska kretsa kring. Redan nu är jag klar med vad min organisation kommer att handla om: film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar